![]() ![]() ![]() W okresie międzywojennym znaczenie dworca nadal rosło, w styczniu 1920 roku uruchomiono punkt przeładunkowy wyposażony w dźwig do przenoszenia nadwozi węglarek na wózki tramwajowe i dalszego transportu do fabryk na terenie miasta. W okresie PRLu dokonano elektryfikacji odcinka Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała (29 listopada 1963 roku), przy okazji modernizując i przebudowując stację. Z tego okresu pochodzi prawdopodobnie przejście podziemne oraz kładka prowadząca m.in. do dworca autobusowego. W roku 1994 obiekt został wpisany do rejestru zabytków, ale dopiero w latach 1997-2001 zaniedbany dworzec został wyremontowany. Dzięki remontowi, którego koszt wyniósł 4 mln złotych (w tym 30% z kasy miejskiej) dokonano pełnej restauracji budynku - spod warstw farby wydobyto ceglaną elewację, wymieniono pokrycie dachowe, całą stolarkę okienną i drzwiową oraz instalacje, od strony peronów wyremontowano wiatę peronową przylegającą do budynku, położono nowy bruk, a wewnątrz odkryto ciekawe polichromie w stylu pompejańskim. Wyremontowany obiekt oddano do użytku 15 września 2001 roku. Do 2001 roku przy peronie 1a znajdował się niewielki skansen parowozów - obecnie są tu tory postojowe dla wagonów. W obrębie stacji (okolice ulicy Trakcyjnej) zlokalizowana jest dawna lokomotywownia wybudowana w roku 1900 - obecnie warsztaty naprawcze dźwigów kolejowych. Budynek obecnej nastawni dysponującej BB został wybudowany najprawdopodobniej w czasie elektryfikacji i związanej z nią przebudowy stacji. Wyburzony budynek starej nastawni był wysokim budynkiem ze strzelistym dachem krytym dachówką, bardzo podobnym do budynków nastawni wykonawczych w Czechowicach-Dziedzicach. Przy końcu peronu drugiego, od strony Katowic, znajdował się żuraw do nawadniania parowozów. Obecnie pozostała tylko studnia. Na terenie stacji znajduje się czynna waga wagonowa. Z rampy towarowej na dworcu korzystają żołnierze 18. Bielskiego Batalionu Desantowo-Szturmowego. Ma na niej miejsce załadunek i rozładunek sprzętu wojskowego, m.in. pojazdów typu Hummer. Stacja węzłowa dla linii 139, 190 i 117 (Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko-Biała Główna). |