Początki historii kolei na ziemiach polskich sięgają połowy XIX wieku.
Pierwszą linią kolejową w Królestwie Polskim była słynna Kolej Warszawsko-Wiedeńska. Burzliwe dzieje Polski
rzutowały na rozwój transportu kolejowego. W latach wojen pociągi służyły głównie wojsku, a po zmianach granic
tabory kolejowe były przejmowane i wywożone do naszych sąsiadów. W latach 20. XX w., po odzyskaniu niepodległości
rozpoczęto produkcję parowozów w Chrzanowie i w Poznaniu, ale były to lata kryzysu ekonomicznego, który dotknął
również kolej.
Następny etap rozwoju to lata po II wojnie światowej m.in. uruchomienie produkcji pociągów w zakładach Pafawag
we Wrocławiu. Choć pierwsze linie elektryczne pojawiły się już w latach 30. to największa elektryfikacja kolei
przypada na lata 50. i 60. ubiegłego stulecia. Lata 70. to rozkwit transportu pasażerskiego oraz towarowego, głównie ze Śląska na
wybrzeże. W 2006 r. PKP obchodziły 80-lecie istnienia.
|
| |
2008
FDC 1
FDC 2
ARKUSZ |
MOSTY W POLSCE
Most to jeden z najstarszych pomysłów ludzkości na podporządkowanie sobie przyrody. Kiedyś mostem był przerzucony
przez strumień czy przepaść pień drzewa, później konstrukcje z lin, desek, kamieni, aż do wyrafinowanych
konstrukcji z żelaza, betonu i stali. Mosty pełnią funkcje komunikacyjne, strategiczne, a także są ważnymi
elementami architektury.
Nowe znaczki pocztowe i koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC
Poczta Polska przedstawia serię 4 znaczków ze słynnymi polskimi mostami powstałymi w XIX, XX i XXI wieku.
Najstarszym z prezentowanych mostów jest toruński most kolejowy,
a kolejne to: most Poniatowskiego w Warszawie, most spawany w okolicach Łowicza
oraz najnowszy warszawski most - Siekierkowski. Znaczki wydrukowano w arkuszach,
na których umieszczono po 4 znaczki każdego rodzaju.
Przygotowano również dwie koperty Pierwszego Dnia Obiegu FDC z fragmentami konstrukcji mostów.
Znaczkom towarzyszył okolicznościowy datownik stosowany w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.
4223 - Most w Maurzycach
Pierwszy na świecie most spawany zaprojektowany przez inż. Stefana Bryłę w 1928 r., wybudowany na rzece Słudwi (lewy dopływ Bzury). Spawanie zmniejszyło znacznie ciężar mostu, gdyż wcześniej stalowe elementy łączono za pomocą nitów lub śrub. Most waży 55 ton.
4224 - Most im. Ernesta Malinowskiego w Toruniu
Żelazny most kolejowy o konstrukcji kratownicowej, zbudowany w latach 1870-1873 w celu połączenia linii kolejowych, a także jako obiekt fortyfikacyjny na dolnym odcinku Wisły. Obejmuje tzw. Starą Wisłę oraz Kępę Bazarową. Miał ponad 20-metrowe wieże zdobione figurami, które usunięto w 1920 r., gdyż przypominały o pruskiej historii miasta. Same wieże rozebrano w latach 50. XX w. Do 1934 r. był to jedyny most w Toruniu z ruchem kolejowym, kołowym i pieszym. Zniszczony dwukrotnie podczas II wojny światowej - przez wojska polskie (we wrześniu 1939 r.), a następnie przez Niemców (w styczniu 1945 r.). Odbudowany po wojnie. W 1999 r. most otrzymał imię Ernesta Malinowskiego, słynnego konstruktora linii kolejowej w Andach.
4225 - Most Siekierkowski w Warszawie
Planowany już w latach międzywojennych most został wybudowany w latach 2000-2002 r. Jest elementem nieukończonej jeszcze ponad 8-kilometrowej Trasy Siekierkowskiej. Jest to siódmy warszawski most na Wiśle, podwieszany na dwóch pylonach, bez podpór w nurcie rzeki. Ma charakterystyczne pomarańczowe liny, których kolor ostrzega i tym samym chroni ptaki przed niebezpieczeństwem zderzenia.
4226 - Most Poniatowskiego w Warszawie
Wybudowany w latach 1904-1914 jako trzeci warszawski most na Wiśle. Autorami projektu byli inżynierowie M. Marszewski i W. Paszkowski. Nad stroną architektoniczną czuwał S. Szyller, m.in. autor budynków Politechniki Warszawskiej. Charakterystyczne dla tego mostu są neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie nad Powiślem. Most Poniatowskiego został poważnie uszkodzony w 1915 r. przez wycofujące się wojska rosyjskie. Odbudowany w latach 1921-1926. W 1926 r. podczas przewrotu majowego był miejscem historycznego spotkania marszałka Józefa Piłsudskiego z prezydentem Stanisławem Wojciechowskim. Ponownie zniszczony przez Niemców w czasie powstania warszawskiego w 1944 r. Został odbudowany po wojnie (1946 r.) w nieco uboższej formie, bez ozdobnej balustrady i kilku ławek.
Autor projektu: Andrzej Gosik
Ilość znaczków: 4
Wartość: 2 x 1,45 zł, 2 x 3 zł
Nakład: po 500.000 sztuk każdego
Technika druku: offsetowa
Format znaczka: 43 x 31,25 mm
Papier: fluorescencyjny
Arkusze sprzedażne: po 16 znaczków
Data obiegu: 29 sierpnia 2008 r.
Źródło: http://www.poczta-polska.pl |
2008
|
Świat zabawek
4212 - Pociąg - 1,35 zł
4213 - Cymbałki - 3 zł
Autorka projektu: Marzanna Dąbrowska
Ilość znaczków: 2
Nakład: 2 x 600.000 sztuk
Technika druku: offsetowa
Format znaczka: 33,04 x 32,34 x 32,34 mm
Papier: fluorescencyjny
Arkusz sprzedażny: po 16 znaczków
1 czerwca 2008 r.
Źródło: http://www.poczta-polska.pl |
2007
FDC 1
FDC 2
ARKUSZ
|
ZABYTKOWE WAGONY
28 kwietnia 2007r. Poczta Polska wydała serię czterech znaczków, przedstawiających zabytkowe wagony kolejowe z parowozowni w Wolsztynie, obchodzącej w tym roku stulecie istnienia.
Pociągi, szczególnie te zabytkowe, są częstym i wdzięcznym obiektem ilustracyjnym. Zachwyca malownicze piękno
pędzących maszyn, romantyczna aura wspomnień podróży, urok dawnych czasów, kiedy czas jakby wolniej płynął.
Parowozownia w Wolsztynie
Jest to jedyne miejsce w Europie, skąd parowozy nadal wyruszają codziennie według stałego rozkładu jazdy.
Są to planowe kursy pociągów osobowych do Poznania i Leszna. Znajduje się tu ponad 30 parowozów.
Każdego roku na początku maja organizowana jest w Wolsztynie "Parada Parowozów".
Koperty FDC
Dwie koperty Pierwszego Dnia Obiegu za tło mają archiwalne fotografie wykonane na stacjach kolejowych.
W rogu umieszczono znak jubileuszowy wolsztyńskiej parowozowni.
Datownik
Datownik okolicznościowy stosowany w Urzędzie Pocztowym Wolsztyn 1 przedstawia znak kolejowy oznaczający
niestrzeżony przejazd wielotorowy.
Autor projektu: J. Skakun
Ilość znaczków:4
Wartość: 2 x 1.35 zł, 2 x 2.40 zł
Nakład: 500.000 sztuk
Technika druku: offset
Format znaczka: 43 x 31.25 mm
Papier: fluorescencyjny
Arkusze sprzedażne: po 16 znaczków
Data obiegu: 28 kwiecień 2007 r.
Numer katalogowy: 4158-4161
Źródło: http://www.poczta-polska.pl
> |
2002
ARKUSIK
|
ZABYTKOWE PAROWOZY
Wolsztyńska parowozownia powstała w 1907 r. Obecnie jest to jedyne takie miejsce, gdzie każdego dnia można zobaczyć stary parowóz wyruszający w trasę.
Na świecie są muzea czy skanseny parowozów, lecz nigdzie indziej nie są one już wykorzystywane do prowadzenia
planowych pociągów.
Wolsztyńskie parowozy kursują na trasach do Poznania, Leszna i Zbąszynka. Każdego dnia pod parą są trzy maszyny.
Dwie dla pociągów osobowych oraz jedna prowadząca pociągi towarowe i wykonująca manewry na stacji w Wolsztynie.
Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz TKi3-87 pochodzi z 1908 roku i jest nadal sprawny. Dumą jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, rozwijający prędkość rzędu 130 km/h, który w 1937 roku został odznaczony złotym medalem na międzynarodowych targach w Paryżu. Ogółem w parowozowni w Wolsztynie znajduje się około 30 parowozów z 13 różnych serii.
Poczta Polska wprowadza do obiegu cztery znaczki pocztowe, na których przedstawiono parowozy z Wolsztyna.
Do opracowania projektów graficznych znaczków pocztowych posłużyły zdjęcia Pana Dariusza Gulowatego.
3847 - Parowóz osobowy Ok1-359 - 1,10 zł - Zbudowany został w zakładach Schwarzkopf w Berlinie w 1917 r.
Na polskich kolejach służbę rozpoczął po wojnie. Najpierw stacjonował w Toruniu później w Gnieźnie, Poznaniu,
Międzyrzeczu, a od marca 1989 r. znajduje się w Wolsztynie.
3848 - Parowóz osobowy Ol49-7 - 1,10 zł - Został skonstruowany w 1949 r. w zakładach Fablok - Chrzanów.
Był produkowany do 1954 r. Obecnie jest to najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni,
służący do prowadzenia pociągów osobowych.
3849 - Parowóz towarowy TKi3-87 - 2 zł - Jest to najstarszy parowóz z wolsztyńskiej parowozowni.
Został zbudowany w Królewcu w 1908 r. na zamówienie kolei pruskich. Po wojnie trafił do Poznania.
W 1995 r., po remoncie w Gnieźnie, trafił do Wolsztyna.
3850 - Parowóz pospieszny Pm36-2 - 2 zł - Parowóz zwany "Piękną Heleną", skonstruowany został przez Biuro Konstrukcyjne Lokomotyw
w Chrzanowie w 1936 r. Była to doświadczalna seria parowozu pospiesznego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych
o oznaczeniu Pm 36. Rok później zbudowano dwa parowozy tej serii. Jeden z nich, Pm 36-2, jako jedyny przetrwał zawieruchę
wojenną i był eksploatowany do 1965 r. W 1995 r. po remoncie trafił do Wolsztyna.
W dniu wprowadzenia znaczków do obiegu w sprzedaży były dwa rodzaje kopert Pierwszego Dnia Obiegu FDC, opatrzonych datownikiem okolicznościowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Wolsztyn 1.
Projektant: J.Brodowski
Nakład i arkusz sprzedażny:
Arkusz 12 znaczkowy (3x1,10 zł, 3 x 1,10 zł,
3 x 2 zł, 3 x 2 zł) - 300.000 szt,
Wartości 2 x 1,10 zł, każdy znaczek oddzielnie
w arkuszu po 20 znaczków - 4.100.000 szt.,
Wartości 2 x 2,00 zł , każdy znaczek oddzielnie
w arkuszu po 20 znaczków - 1.500.000 szt.
technika druku: offset
papier: fluorescencyjny
format znaczków: 51 x 31,25 mm
data obiegu: 21.09.2002 r.
Źródło: http://www.poczta-polska.pl |
2001
|
75. rocznica utworzenia przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe"
Z okazji tej rocznicy Poczta Polska wydała znaczek pocztowy,
na którym przedstawiono lokomotywę EP 09 i parowóz osobowy Os.24. Pierwsze koleje na ziemiach polskich zaczęto
budować w pierwszej połowie XIX w., w czasach, gdy Polska znajdowała się pod zaborami. Do I wojny światowej
sieci kolejowe w trzech zaborach rozwijały się odrębnie. Odrodzone w 1918 r. państwo polskie odziedziczyło
trzy bardzo słabo powiązane układy komunikacyjne, których scalenie w jedną, ujednoliconą technicznie
i organizacyjnie sieć, było zadaniem o randze państwowej.
W 1926 r. rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września utworzono "Przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe".
Bezpośredni nadzór nad nim sprawował Minister Kolei Żelaznych, a od 1932 r. Minister Komunikacji.
Koleje Polski przedwojennej były głównie o trakcji parowej. Parowozy eksploatowano aż do schyłku lat 80. XX w.
Dzisiaj można je oglądać "pod parą" już tylko w skansenach kolejowych, np. w Wolsztynie, Pyskowicach i Chabówce.
Elektryfikację kolei polskich rozpoczęto w 1918 r. Wówczas to prof. Roman Podoski przedstawił pionierski
program elektryfikacji węzła warszawskiego oraz trzech głównych magistrali w Polsce: z Warszawy do Krakowa
i Katowic, z Warszawy do Poznania i z Krakowa przez Przemyśl do Lwowa. Pierwsze podmiejskie pociągi elektryczne
ruszyły z Warszawy do Otwocka i Pruszkowa w 1936 r.
Po II wojnie światowej koleje polskie ponownie stanęły przed problemem odbudowy zniszczonej infrastruktury.
Dopiero w 1957 r. było możliwe oddanie do eksploatacji pierwszej zelektryfikowanej linii na trasie
Warszawa - Katowice - Gliwice. Od 1990 r. trwają prace nad modernizacją przedsiębiorstwa PKP.
W 1992 r. uruchomiono pierwsze pociągi EuroCity i InterCity, wprowadzono także komputerowy system
sprzedaży biletów.
W dniu wprowadzenia znaczka do obiegu była w sprzedaży koperta Pierwszego Dnia Obiegu FDC,
opatrzona datownikiem okolicznościowym, stosowanym w Urzędzie Pocztowym Warszawa 1.
Projektant: Andrzej Gosik
Ilość znaczków: 1
Nominał: 1 zł
Technika druku: offset
Papier: fluorescencyjny
Arkusz sprzedażny: 20 sztuk
Format znaczka: 51 x 31,25 mm
Nakład: 400.000 sztuk
data obiegu: 24.09.2001 r.
Nr katalogowy: 3770
Źródło: http://www.poczta-polska.pl |
1999
|
POLACY NA ŚWIECIE
Ernest Malinowski (1808 - 1899)
Również na półkuli zachodniej Polska miała swych przedstawicieli w postaci znakomitych inżynierów stawiających mosty za oceanem.
Jednym z nich był Ernest Malinowski. Urodził się na Wołyniu, z którego po powstaniu listopadowym wyjechał z
rodzicami do Francji. Tu ukończył z odznaczeniem École des Ponts et Chaussées. W 1852 r. przeniósł się do Peru
gdzie budował krótkie odcinki dróg i kolei, łączące przeważnie kopalnie miedzi i saletry na zachodnich stokach
Andów z portami na Oceanie Spokojnym. Z jego inicjatywy powstała transatlantycka linia kolejowa Callao-Oraya
długości 218 km, będąca pierwszym etapem budowy linii łączącej Montanię z Oceanem Spokojnym. Do 1878 r.
wykończono na całej linii mosty i tunele oraz roboty ziemne podtorza na zachodnich zboczach Kordyliery
Zachodniej. W większości mosty na tej linii były stalowe, kratowe z dźwigarami na pasach równoległych lub
górnym pasie krzywym. Najwyższym mostem na tej linii był wiadukt Verrugas
długości 200 m wysokości 77 m, oparty na stalowych filarach.
Źródło:
http://www.mostypolskie.pl/ernest-malinowski,228,.html
Rudolf Modrzejewski (ur. 27 stycznia 1861 w Bochni, zm. 26 czerwca 1940 w Los Angeles), inżynier.
Syn słynnej polskiej aktorki Heleny Modrzejewskiej, w wieku piętnastu lat wraz z matką emigrował do USA.
Obywatelstwo amerykańskie uzyskał podczas studiów w paryskiej Ecole Nationale des Ponts et Chauseés (Państwowej
Szkole Dróg i Mostów), w 1883 (od tego czasu używał oficjalnie nazwiska Ralph Modjeski, ale nigdy nie zerwał
swoich kontaktów z Polską - dużo pisał po polsku i zawsze podkreślał swoje pochodzenie).
Do USA wrócił z Paryża - ukończywszy tam studia z wyróżnieniem - w 1885 i podjął pracę inżyniera najpierw pod
okiem konstruktora, "ojca budownictwa mostów amerykańskich", George Morrisona. W 1893 założył w Chicago
własne biuro projektowe (istniejące do dziś pod nazwą Modjeski & Masters, po dołączeniu do niej w 1924
Franka M. Mastersa). W 1911 otrzymał doktorat inżynierii w Illinois State University, w 1922 Medal Franklina,
w 1929 roku złoty John Fritz Medal.
Światowej sławy inżynier, budowniczy linii kolejowych i mostów. Pionier w budownictwie mostów wiszących.
Zbudował prawie 40 mostów na największych rzekach Ameryki Północnej. Odegrał znaczącą rolę jako wychowawca
następnych pokoleń amerykańskich konstruktorów i budowniczych mostów. Jego uczniem był m.in. twórca słynnego
mostu Golden Gate w San Francisco - Joseph B. Strauss.
Ilość znaczków: 2
Nominał: 1 zł oraz 1,60 zł
Technika druku: offset
Papier: fluorescencyjny
Format: 43 x 31,25 mm
Nakład: po 800.000 sztuk
Arkusz sprzedażny: 20 sztuk
Projektant: Jacek Konarzewski
Data obiegu: 12.02.1999 r.
Nr katalogowy: 3598 i 3599
Źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Modrzejewski
http://www.poczta-polska.pl
|
1995
|
Seria: 150 lat kolei na ziemiach polskich
3393 - Lokomotywa Cockerill na tle dworca Warszawsko-Wiedeńskiego
3394 - Jednostka spalinowa "Lux-torpeda" na tle Tatr
3395 - Towarowa lokomotywa elektryczna ET-22 i trakcja elektryczna
3396 - Skład pociągu EuroCity "Sobieski" Warszawa - Wiedeś 1992r na moście kolejowym nad Wisłą
Projekt: M. Jędrysik
Nakład = 2x1.500.000
Arkusz = 12 sztuk (6 parek)
|
1985
|
Tabor kolejowy PAFAWAG
2845 - Wagon towarowy kryty 20K - 5zł - Nakład: 9,621 mln
2846 - Lokomotywę elektryczną 201E - 10zł - Nakład: 9,498 mln
2847 - Węglarkę dwuosiową OMMK - 17zł - Nakład 5,754 mln
2848 - Wagon osobowy 111A - 20zł - Nakład: 2,061 mln
Ilość kopert FDC: 2 (Wrocław 1)
Technika druku: offset PWPW, papier kredowy.
Ząbkowanie: ZG 11,25:11
Projekt: Henryk Chyliński
Forma sprzedaży: arkusz 30 (6x5) zn.
Emisja serii: 1985.09.18.
W obiegu do 1994.12.31.
|
1979
|
Dzień znaczka 1979 - Postęp pocztowy
2503 - Auto poczta - 1 zł
2504 - Sortownia paczek - 1,5 zł
2505 - Załadunek pojemników do wagonu pocztowego - 4,5 zł
2506 - Poczta Objazdowa - 6 zł
Emisja: 1979.10.09.
FDC 2 koperty ze znaczkami nr 2503,2506 oraz 2504,2505
|
1978
|
Koleje polskie
2396 - Elektryfikacja linii Warszawa - Śląsk 1957r. - 50 gr
2397 - Muzeum Kolejki Wąskotorowej - Wenecja k/Żnina - 1973r. - 1 zł
2398 - Wyróżnienie na Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w 1937r. - Pm-36 - 1 zł
2399 - Pierwszy pociąg elektryczny 1936r. Pruszków - Warszawa - Otwock - 1,50 zł
2400 - Marecka Kolej Dojazdowa 1907r. - 1,50 zł
2401 - Magistrala Węglowa Śląsk - Gdynia - 1933r. - 4,50 zł
2402 - Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce - Chrzanów 1920r. - 5 zł
2403 - Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska 1848r. - Cockerill - 6 zł
Emisja serii: 1978.02.28.
|
1976
|
Polskie morskie porty handlowe
2328 - Gdańsk - Port Północny - 1 zł
2329 - Port Gdańsk - 1 zł
2330 - Port Gdynia - Baza kontenerowa - Skład pociągu z kontenerami - 1,5 zł
2331 - Port Gdynia - 1,5 zł
2332 - Port Szczecin - 2 zł
2333 - Port Świnoujście - 4,20 zł
2334 - Port Kołobrzeg - 6,90 zł
2335 - Polskie Porty Handlowe - 8,40
Emisja: 1976.12.29.
|
1976
|
Historia lokomotywy
2280 - Richard Trevithich 1803r. - 50gr
2281 - M.Murray i J.Blenkinsop 1810r. - 1zł
2282 - G.Stephenson - 1829r. Rakieta - 1,50zł
2283 - Uniwersalna lokomotywa elektryczna ET-22 1969r. - 1,50zł
2284 - R.Stephenson 1837r. 2,70zł
2285 - Joseph Harrison 1840r. - 3zł
2286 - Thomas Rogers 1855r. - 4,50zł
2287 - A.Xieżopolski Chrzanów 1922r. - 4,90zł
Emisja serii: 1976.02.13
|
1966
|
XX ROCZNICA NACJONALIZACJI PRZEMYSŁU 1946-1966:
Seria obejmuje 6 znaczków.
1526 - Statek - Nr katalogowy
1527 - Petrochemia Płock - Nr katalogowy
1528 - Kombajn zbożowy - Nr katalogowy
1529 - Pociąg elektryczny- 60 gr
1530 - Targi Poznańskie - Nr katalogowy
1531 - Dźwig budowlany - Nr katalogowy
Rok wydania 1966
FDC 3 koperty nr s.377
|
1954
|
DZIEŃ KOLEJARZA:
728 - Wskaźnik zwrotnicowy Wz2
729 - Parowóz z pociągiem
Rok wydania 1954
FDC 1 koperta nr s.90
Emisja: 1954.09.09. |
1954
|
ELEKTRYFIKACJA KOLEI:
699 - Jednostka elektryczna
700 - Elektrowóz z pociągiem
Rok wydania 1954
FDC 1 koperta nr s.79
Emisja: 1954.01.26. |
1953
|
Dzień Floty Handlowej
669 - Kuter - 80gr
670 - Statek i nabrzeże portu z węglarkami kolejowymi - 1,35zł
Emisja: 1953.07.15.
|
1948
|
EUROPEJSKA KONFERENCJA ROZKŁADÓW JAZDY 1948
Nr katalogowy 469
Rok wydania 1948
FDC 1 koperta nr 469
Emisja: 1948.10.06.
|