Home
Jerzy Granowski WOKÓŁ JEZIORA PILCHOWICKIEGO
Kolejowa linia na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śl. przez Pilchowice, Wleń, Marczów
powstawała ponad pięć lat. Dzięki budowie zapory wodnej w Pilchowicach wybudowano tam wąski tor do transportu urobku, a następnie obok niego
tor normalny, który przedłużono do Jeleniej Góry. W trudnym terenie powstał 33 km odcinek torów, trzy tunele (pierwszy na 11,6 km o dł.187 m, drugi na 13,7 km o dł. 154 m, i trzeci na 17,3 km o dł. 320 m), wsparty na dwóch filarach, wiszący nad jeziorem pilchowickim kratownicowy most, liczący ponad 131,7 m, wysoki 40 m i należący do najwyższych mostów w Polsce oraz kamienny, czteroprzęsłowy wiadukt w Pilchowicach. Do tego szereg mniejszych mostów, wiaduktów i kilka malowniczych stacji. Ze względu na to, że w maju 1945 roku hitlerowskie bojówki wysadziły wloty tuneli oraz przyczółek mostu linię otwarto dopiero 10.11.1946 roku. Dawniej służyła ona do transportu węgla z zagłębia Wałbrzyskiego, drzewa z okolicznych lasów oraz urobku z pobliskiej kopalni uranu. Po wojnie linią jeździły pociągi towarowe ze Szczecina - do Lubawki, pociągi z Zebrzydowej po piach, kruszywo i gips, z Jeleniej Góry z węglem, produktami rolniczymi, drzewem i gazem. Zaraz po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do uruchomienia kolei odbudowując zniszczone wiadukty i mosty oraz trakcję elektryczną. Niestety na podstawie porozumienia między rządem polskim i radzieckim podpisanego w Moskwie 08 lipca 1945 roku na Dolnym Śląsku zlikwidowano trakcję elektryczną, a całe wyposażenie warsztatów, pojazdy trakcji elektrycznej, drezyny spalinowe, sieć trakcji elektrycznej a nawet drugie tory z linii dwutorowych wywieziono do ZSRR. Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl. budowany w 3 etapach:
Pilchowice, 18.09.2010r. |