Home
Jerzy Granowski

WOKÓŁ JEZIORA PILCHOWICKIEGO



     Kolejowa linia na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śl. przez Pilchowice, Wleń, Marczów powstawała ponad pięć lat. Dzięki budowie zapory wodnej w Pilchowicach wybudowano tam wąski tor do transportu urobku, a następnie obok niego tor normalny, który przedłużono do Jeleniej Góry.

     W trudnym terenie powstał 33 km odcinek torów, trzy tunele (pierwszy na 11,6 km o dł.187 m, drugi na 13,7 km o dł. 154 m, i trzeci na 17,3 km o dł. 320 m), wsparty na dwóch filarach, wiszący nad jeziorem pilchowickim kratownicowy most, liczący ponad 131,7 m, wysoki 40 m i należący do najwyższych mostów w Polsce oraz kamienny, czteroprzęsłowy wiadukt w Pilchowicach. Do tego szereg mniejszych mostów, wiaduktów i kilka malowniczych stacji.

Budowa Tunelu  Budowa mostu kamiennego

Pilchowice - Most kamienny, foto Jerzy Granowski

Przejazd pierwszego pociągu odbył się 28 września 1909 roku. Dzisiaj trasa ta uznawana jest za jeden z najpiękniejszych odcinków kolei w Polsce i jest atrakcją turystyczną.

Pilchowice - Tunel kolejowy pod Górą Czyżyk - Wjazd od strony przystanku. Foto Jerzy Granowski Przystanek kolejowy Pilchowice Zapora, foto Jerzy Granowski 


      Ze względu na to, że w maju 1945 roku hitlerowskie bojówki wysadziły wloty tuneli oraz przyczółek mostu linię otwarto dopiero 10.11.1946 roku. Dawniej służyła ona do transportu węgla z zagłębia Wałbrzyskiego, drzewa z okolicznych lasów oraz urobku z pobliskiej kopalni uranu. Po wojnie linią jeździły pociągi towarowe ze Szczecina - do Lubawki, pociągi z Zebrzydowej po piach, kruszywo i gips, z Jeleniej Góry z węglem, produktami rolniczymi, drzewem i gazem.



     Zaraz po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do uruchomienia kolei odbudowując zniszczone wiadukty i mosty oraz trakcję elektryczną. Niestety na podstawie porozumienia między rządem polskim i radzieckim podpisanego w Moskwie 08 lipca 1945 roku na Dolnym Śląsku zlikwidowano trakcję elektryczną, a całe wyposażenie warsztatów, pojazdy trakcji elektrycznej, drezyny spalinowe, sieć trakcji elektrycznej a nawet drugie tory z linii dwutorowych wywieziono do ZSRR.


Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl. budowany w 3 etapach:

  • 01.10.1906 - Jelenia Góra - Pilchowice
  • 01.07.1909 - Lwówek Śl. - Wleń
  • 28.08.1909 - Pilchowice Zapora - Wleń. Na najtrudniejszej trasie musiano zbudować najwyższy w Polsce most stalowy nad J. Pilchowice (o dł. 131,7 m i wysokości 40 m), most kamienny nad drogą i rzeczką wykuć trzy tunele (pierwszy na 11,6 km o dł.187 m, drugi na 13,7 km o dł. 154 m, i trzeci na17,3 km o dł. 320 m).



  • Więcej informacji na:

  • Miłośnicy Kolei z Jeleniej Góry
  • Nieregularnik-Nieperiodyczny
  • Kolej Doliny Bobru
  • Pilchowice, 18.09.2010r.