KOLEJ INSPIRACJĄ ARTYSTÓW ![]() Na mojej stronie, w dziale "Kolej w sztuce", głównie prezentować będę artystów, którzy swoimi dziełami plastycznymi potrafili udowodnić mi, że kolej jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu ze stacji A do stacji B.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>>>KOLEJOWA POEZJA<<< - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Obrazy tworzone techniką wklęsłodruku - akwaforta ![]() Technika ta jest podobna do technik rytowniczych (np. miedzioryt, staloryt), umożliwia jednak wykonywanie delikatniejszych rysunków i o bardziej skomplikowanych kształtach, gdyż grafik potrzebuje znacznie mniej siły do naniesienia obrazu. Delikatniejszy obraz akwaforty spowodowany jest również rozmyciem krawędzi, czego nie da się uzyskać metodą rytowania. Pierwsza datowana akwaforta pochodzi z XVI w., datowana jest na rok 1513, a jej twórcą jest szwajcarski sztycharz U. Graf. W wyniku rozwoju tej techniki w XVIII w. wynaleziono akwatintę poszerzającą możliwości oddawania półtonów. Obrazy tworzone techniką linorytniczą ![]() Jako płytę stosuje się wycinek linoleum lub inny podobny materiał. Rysunek wycina się metalowymi dłutami, rylcami lub nożami wybiera się tło rysunku, pozostaje wypukły rysunek, który po pokryciu farbą nie wyciętych części wypukłych wykonuje się odbitkę. Dzięki miękkości materiału cięcia są zwykle dosyć szerokie. Linoryty mogą mieć różnorodny charakter - od kontrastowych powierzchni czarno-białych do drobnych elementów linearnych. Linoryty można stosować też do druków wielobarwnych, małych i dużych formatów. Obrazy tworzone techniką olejną ![]() Sposoby malowania olejnego stwarzają sami artyści. Z nich można przyjąć tylko te, które nie doprowadzają malowidła do szybkiego starzenia się. Istnieje wiele różnych technik jak np.: Przygotowanie odpowiedniego podobrazia przyczynia się do trwałości obrazu. Wielu współczesnych artystów korzysta z gotowych, już zagruntowanych podobrazi jednak wielu woli tę czynność wykonać samodzielnie aby sprostały ich wymogom. Obrazy olejne składają się z kilku warstw Podobraziem może być deska, pilśń, tektura, najczęściej jednak używane jest płótno lniane. Zaprawy pod malowidło mogą być różne: absorbujące (chłonne), półchłonne (gdy farba olejna matowieje wskutek pochłaniania spoiwa przez tę zaprawę) lub tłuste (gdy zachowuje połysk). Zależnie od pracy, którą się wykonuje, można dostosować do niej kolor zaprawy. Maluje się pędzlami, przeważnie szczeciniakami, a czasem z włosia okrągłymi, płaskimi o różnej numeracji, szpachelkami i innymi narzędziami. Obrazy tworzone techniką batiku ![]() Technika ta polega na uzyskiwaniu wzorów na tkaninie, przez pokrywanie płótna gorącym woskiem. Używa się do tego pędzla, tzw. tjantingu. Następnie tkaninę zanurza się w zimnej kąpieli barwiącej. Miejsca pokryte woskiem pozostają niezabarwione. Po wysuszeniu można nałożyć kolejną woskową fazę wzoru i ponownie barwić w ciemniejszym barwniku. Czynność tą powtarza się wielokrotnie. Po wykonaniu projektowanego wzoru i wysuszeniu tkaninę prasuje się przez biały papier w celu usunięcia wosku i wygładzenia powierzchni płótna. |