KOLEJ INSPIRACJĄ ARTYSTÓW
Kolej od początków istnienia była zawsze inspiracją artystów i literatów.
Powstawały powieści, słuchowiska radiowe, poezje, filmy, piosenki, grafiki i różne dzieła plastyczne, które znaleźć można na całym świecie w zbiorach słynnych galerii, muzeów oraz
w kolekcjach prywatnych. Filateliści pasjonują się małymi dziełami sztuki, które zachowują w klaserach i strzegą jak źrenicy oka.
Fotograficy uwieczniają kolej na zdjęciach, tworząc ciekawe albumy, które znajdują swoje miejsce na bibliotecznych półkach.
Kolekcjonerzy starają się zachować wszelkie kolejowe pamiątki. Powstają liczne stowarzyszenia, które chcą chronić przed zupełną dewastacją i zapomnieniem zabytkowe obiekty kolejowe oraz tabor,
tworząc skanseny, muzea i atrakcyjne linie turystyczne.
Na mojej stronie, w dziale "Kolej w sztuce", głównie prezentować będę artystów, którzy swoimi dziełami plastycznymi potrafili udowodnić mi, że kolej jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu ze stacji A do stacji B.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>>>KOLEJOWA POEZJA<<< - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Obrazy tworzone techniką wklęsłodruku - akwaforta
Akwaforta, kwasoryt (wł. acquaforte mocna woda czyli kwas azotowy) technika graficzna wklęsła,
także odbitka otrzymana tą techniką. Polega na wykonaniu metalowej formy drukowej z rysunkiem uzyskanym za pomocą trawienia.
Płytę miedzianą lub cynkową pokrywa się nierozpuszczalnym w kwasie werniksem akwafortowym i następnie wykonuje się rysunek stalową
igłą odsłaniając powierzchnię metalu. Przez zanurzenie płyty w kwasie następuje wytrawienie wgłębnego rysunku na płycie.
W celu pogłębienia kresek w partiach ciemnych rysunku proces ten powtarza się kilkakrotnie. Po ostatnim trawieniu i usunięciu
werniksu w płytę wciera się farbę drukową, która zatrzymuje się tylko w wytrawionych zagłębieniach. Wciśnięta w wytrawione zagłębienia
płyty farba przeniesiona zostaje pod naciskiem w prasie wklęsłodrukowej na papier.
Technika ta jest podobna do technik rytowniczych (np. miedzioryt, staloryt), umożliwia jednak wykonywanie delikatniejszych rysunków i o bardziej skomplikowanych kształtach, gdyż grafik potrzebuje znacznie mniej siły do naniesienia obrazu. Delikatniejszy obraz akwaforty spowodowany jest również rozmyciem krawędzi, czego nie da się uzyskać metodą rytowania. Pierwsza datowana akwaforta pochodzi z XVI w., datowana jest na rok 1513, a jej twórcą jest szwajcarski sztycharz U. Graf. W wyniku rozwoju tej techniki w XVIII w. wynaleziono akwatintę poszerzającą możliwości oddawania półtonów. Obrazy tworzone techniką linorytniczą
Linoryt, linoleoryt, technika graficzna druku wypukłego, również odbitka wykonana tą techniką - najcżęściej stosowana od końca XIX w.,
zbliżona do drzeworytu wzdłużnego. Jako płytę stosuje się wycinek linoleum lub inny podobny materiał. Rysunek wycina się metalowymi dłutami, rylcami lub nożami wybiera się tło rysunku, pozostaje wypukły rysunek, który po pokryciu farbą nie wyciętych części wypukłych wykonuje się odbitkę. Dzięki miękkości materiału cięcia są zwykle dosyć szerokie. Linoryty mogą mieć różnorodny charakter - od kontrastowych powierzchni czarno-białych do drobnych elementów linearnych. Linoryty można stosować też do druków wielobarwnych, małych i dużych formatów. Obrazy tworzone techniką olejną
Technika malarstwa olejnego - jest przez malarzy najczęściej uprawiana, gdyż daje najszersze możliwości twórcze.
Malarstwo olejne jest dość kosztowną techniką ale daje wyjątkowo dużą swobodę w doborze i mieszaniu barw, tworzeniu
ciekawych faktur, uzyskiwanie efektów półprzezroczystości i przenikania barw a nawet wychodzeniu "w trzeci wymiar" przez
nakładanie bardzo grubych warstw farby. Sposoby malowania olejnego stwarzają sami artyści. Z nich można przyjąć tylko te, które nie doprowadzają malowidła do szybkiego starzenia się. Istnieje wiele różnych technik jak np.: Przygotowanie odpowiedniego podobrazia przyczynia się do trwałości obrazu. Wielu współczesnych artystów korzysta z gotowych, już zagruntowanych podobrazi jednak wielu woli tę czynność wykonać samodzielnie aby sprostały ich wymogom. Obrazy olejne składają się z kilku warstw Podobraziem może być deska, pilśń, tektura, najczęściej jednak używane jest płótno lniane. Zaprawy pod malowidło mogą być różne: absorbujące (chłonne), półchłonne (gdy farba olejna matowieje wskutek pochłaniania spoiwa przez tę zaprawę) lub tłuste (gdy zachowuje połysk). Zależnie od pracy, którą się wykonuje, można dostosować do niej kolor zaprawy. Maluje się pędzlami, przeważnie szczeciniakami, a czasem z włosia okrągłymi, płaskimi o różnej numeracji, szpachelkami i innymi narzędziami. Obrazy tworzone techniką batiku
Batik to pradawna indonezyjska technika ręcznego zdobienia tkanin poprzez barwienie ich i pokrywanie gorącym woskiem miejsc nie przeznaczonych
do barwienia. Bardzo popularna na Jawie, gdzie jest główną dziedziną sztuk plastycznych. Współcześnie batik jest coraz częściej wykorzystywany przez
artystów plastyków jako atrakcyjna technika malarska.
Technika ta polega na uzyskiwaniu wzorów na tkaninie, przez pokrywanie płótna gorącym woskiem. Używa się do tego pędzla, tzw. tjantingu. Następnie tkaninę zanurza się w zimnej kąpieli barwiącej. Miejsca pokryte woskiem pozostają niezabarwione. Po wysuszeniu można nałożyć kolejną woskową fazę wzoru i ponownie barwić w ciemniejszym barwniku. Czynność tą powtarza się wielokrotnie. Po wykonaniu projektowanego wzoru i wysuszeniu tkaninę prasuje się przez biały papier w celu usunięcia wosku i wygładzenia powierzchni płótna. |